2012-Yeti-29er-full-suspension-mountain-bike01

"Yeti, yeti w górach ma swój dom; yeti, yeti skąd on sie tu wziął, Yeti Yeti tańczy śpiewa też, Yeti Yeti taki śmieszny zwierz. Chcesz być naszym przyjacielem - kto by nie chciałby, To posmaruj łapy klejem - Dajcie kleju mi!!!"

 

Michał Śmieszek

Plotki o 29 calowym fulu pojawiły się już w maju, ale wtedy nie mieliśmy nawet kawałka zdjęcia. Yeti trzymało nas w niepewności aż do teraz, do targów Interbiker, na których zaprezentowano najnowsze wyrośnięte dziecko: SB-95. Nazwa nie jest przypadkowa - panowie z Yeti są tak pewni swej konstrukcji, że odważnie ochrzcili najnowszy projekt mianem Super Bike. 95 oznacza zaś rozmiar koła (9) oraz wielkość skoku zawiechy (5 cali). Prawda jakie proste....

2012-Yeti-29er-full-suspension-mountain-bike01

Jak się można domyślać, nietuzinkowość SB-95 objawia się w systemie zawieszenia. Widać wyraźnie, że małe manufaktury, zwłaszcza te z "tradycjami" lubią eksperymentować - poszukiwanie Świętego Graala nadal trwa, ale inżynierowie są już tyci tyci...tak blisko. Yeti przedstawiło kolejną wariację na temat wysoko zaawansowanego zawieszenia wykorzystującego mimośrodowe punkty obrotu, dzięki czemu wpływ pedałowania na jego charakterystykę ma być niezauważalny. Yeti wierzy, że udało im się pokonać dotychczasowe wady systemów opartych na wirtualnym punkcie obrotu.

Mimosrod Yeti 29

Jak pracuje zawiecha w Yetim? Sercem jest wspomniany wyżej niebieski łącznik "The Switch". Zgodnie ze słowami producenta, w pierwszej fazie skoku mimośrdowy łącznik obraca się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, co powoduje efektywne wydłużenie wahacza i ruch wsteczny niższego piwotu. Ten pierwszy cykl nie wymusza jeszcze pracy tylnego amortyzatora. Ponoć ten "jałowy" ruch mimośrodu jest namiastką plaftormy, gdyż "wydłużeniu" dolnych widełek przeciwdziala naprężenie łańcucha. Dzięki temu pedałowanie jest nadal efektywne przy jednoczesnym wytłumianiu małych nierówności

Yeti eccentric

Następnie dalszy ruch obrotowy mimośrodu powoduje ponowne "skrócenie" widełek i tym samym zredukowanie wpływu naprężonego łańcucha na zawiechę. Szybkość pracy mimośrodu wywołuje u jadącego wrażenie płynności pracy zawieszenia i brak wpływu na efektywność napędu. Ufff.....nawet jeśli brzmi skomplikowanie to działa.

s780_interbike_day10015

Rama Yeti to też nie byle co....Materiał, to wbrew modzie szlachetne i sztywne aluminium odpowidnio wymodelowane w procesie hydroformingu. Człowiek Śniegu jest tym razem wyjątkowo agresywny, z nisko opadającą górną rurą i pancernie wyglądającymi przekrojami poszczególnych elementów ramy. Miejsca na klejnoty starczy aż nadto...Waga ramy jak na prawdziwego Yetiego przystało, oscyluje w granicach 3400g z damperem, co jest przyzwoitym wynikiem biorąc pod uwagę przeznaczenie roweru. Jak to teraż w życiu bywam, Człowiek Śniegu nie oparł się modzie - zaimplementował sobie skośną główkę, sztywną oś 142/12 wymiennie z klasyczną szpilką 135mm, przednią przerzutkę mocowaną bezpośrednio do wahacza, prowadzenie linek w głównym trójkącie i wahaczu. Powrotem do korzeni można natomiast nazwać obecność mufy BSA, choć już doposażonej w gniazda ISG-03 i ISG-05. Osprzęt jest naturalnie topowy - XTR, FOX z powłoką Kashima, komponenty WTB...tip top krótko mówiąc. Miejsca na oponę i wodzik przedniej przerzutki jest też aż nad to, mimo to projektanci pokazali wersję obutą w marnej szerokości Szwalbe Rejsing Ralfy, które nijak przystają do idei 29 calowego Yetiego.

2012-Yeti-29er-

Yeti dropoutsYeti Head Tube

Skoro o tym mowa, to SB-95 jest przedstawicielem coraz popularniejszej rodziny "ścieżkowców" a nawet ociera się o poważniejsze AM. Aż 120mm skoku tylnej zawiechy ma ponoć idealnie współgrać ze 140mm przodem, lub domyślnie 120 milimetrowym. Wygląda na to, że Człowiek Śniegu może poważnie zagrozić tuzom pokroju Sułtana czy też Ripleya. Zobaczymy. Cena Yetiego jest chwilowo tajemnicą i nie należy spodziewać się jej odkrycia przed wiosną 2012. Pamietając jednak ile kosztują dotychczasowe wypusty z USA nie łudzimy się, że w portfelu zostanie nam reszta na lody.

(Foto & info: Cyclingnews.com, 29inches.com, bikerumour.com)