http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/opony/Vee%20Rubber/Vee_trax_Fatty/Vee-Tire-Trax-Fatty-600x378.jpg

Chudzielce, półtłuściochy, a może jednak pełnotłuste produkty....grubasowi w żłoby dano. Miłośnicy i fanatycy "phatów" nie mają aż tak dużego wyboru - dla nich pozostają wyłącznie "tłuste" laczki, albooo...nowa opona Vee Rubber 29+.

Michał Śmieszek

 

 

Cały ambaras polega na tym, że ten "nowy" rozmiar baloniastych kół dopiero raczkuje. Opon i obręczy jest na lekarstwo w porównaniu do klasycznego 29 cali. Na szczęście są firmy takie jak Vee Rubber, które widzą przyszłość właśnie w tej pół-tłustej i pełnotłustej odmianie MTB. Otóż ten jeden z liderów branży oponiarskiej wypuścił uaktualnioną wersję popularnej opony do zadań "ścieżkowych" - model Vee Trax, który po świętach utył do słusznego rozmiaru 29+ i 27+, czyli 29x3" i 27.5x3,25 i tym samy zyskał przydomek "FATTY".

Vee-Tire-Trax-Fatty-600x378

Pierwsze sztuki wyciekły podczas ubiegłorocznych targów w TaiPei a niektórzy szczęśliwcy z Zachodu, gdzie 29+ jest na fali wznoszącej, mieli już okazję zmierzyć się z nimi na żywo. Vee Trax Fatty w swojej nowej odsłonie będzie dostępny w kilku odmianach:

  • 29×3.0 (WB, 72 TPI) (Weight: 1025)
  • 29×3.0 (FB, 72 TPI) (Weight: 950)
  • 29×3.0 (FB, 120 TPI) (Weight: 920)
  • 27.5×3.25 (WB, 72 TPI) (Weight: 895)
  • 27.5×3.25 (FB, 72 TPI) (Weight: 830)
  • 27.5×3.25 (FB, 120 TPI) (Weight: 800)

Jak przystało na nowoczesną gumę, do produkcji wykorzystano mieszankę Silica - Single, która cechuje się wysoką przyczepnością i dobrą odpornością na zużycie. Najbogatsze i najlżejsze papucie mają oplot 120TP lub 72TPI, aramidową stopkę i kompatybilność z systemami Tubeless. Modele ekonomiczne tylko drut i skromniejszą osnowę. Rekomendowane ciśnienie robocze: 8-20 psi (0.6bar-1.4bar).

V-29plus-Tire-Hotpatch-600x337

Foto: Bikerumor.com

Przypomnijmy, że Vee Trax (Fatty) jest typową oponą do agresywniejszej jazdy - najlepiej nadaje się do zastosowań "ścieżkowych", gdzie priorytetem jest trakcja, a nie ultralekka waga. Wzór bieżnika jest bardzo podobny do testowanego przez naszą ekipę modelu Vee Trail Taker. Centralnie umieszczone, parzyste klocki są ścięte z jednej strony, co zmniejsza opory toczenia i nie upośledza prowadzenia. "Wyraźne" klocki boczne i skrajne pomagają za to utrzymać rower w na szlaku.

Jako że mamy zimę, można spodziewać się, że sensownej opony na takie warunki. I rzeczywiście, pierwsze opinie zachodnich kolegów z serwisu Bikerumor są zgodne - choć V-Fatty nie jest typową, zimową oponą, to na śniegu radzi sobie wyjątkowo poprawnie. Mniejsza efektywność, objawia się dopiero na śliskich podjazdach, gdzie Vee traci przyczepność. Skoro śnieg nie jest przeszkodą, to w bardziej sprzyjających okolicznościach przyrodu Trax zapewne będzie bardzo dobrym wyborem.

Żeby nie było  tak bardzo kolorowo, nowy papuć został gruntownie pomierzony. Okazało się, że nawet taką oponę dotknęła typowa przypadłość wielu producentów - zawyżanie parametrów. Nanizany na rafkę 29+ o szerokości 50mm mierzy "zaledwie" 2.8". Z jednej strony to spory niedomiar - już słychać jęk zawodu. Z drugiej zaś nieco mniejszy rozmiar pozwoli być może na szersze zastosowanie w 29erach domyślnie nie przeznaczonych do montażu półtłustych. 3 calowych kapci. Cieszy za to zgodność wagi z danymi producenta. 937 gram to właściwie norma w tym przedziale cenowym i rozmiarowym.

Vee-Plus-Tire-Casing-Width2-600x337

Foto: Bikerumor.com

Vee-Plus-Tire-casing-width-600x337

Foto: Bikerumor.com

Czy zatem Vee Rubber Trax ma szansę zdobyć segment 29+. Sądząc po tym, jak dobrze radzi sobie testowane przez nas ogumienie tej marki, można śmiało założyć sukces. Zwłaszcza jeśli cena będzie konkurencyjna. Jak na razie opony 29+ kosztują "wywrotkę pieniendzy". My tymczasem już dryndamy do polskiego dystrybutora z pytaniem o dostępność półtłustych Trax'ów w Polsce.